Domů Knihy, videa, …

Několik rad pro práci s bleskem

Většina aparátů je doplněna vestavěným bleskem. Prakticky všichni vědí, že se použije, pokud je málo světla – to znamená v místnosti. Blesk má ale využití i za denního světla.

Začneme malou hádankou

Představte si tuhle situaci. V tmavé místnosti máte vyfotit s bleskem pár, který tančí dost svižnou polku. Jaký nejdelší čas můžete použít, aby tanečníci nebyli rozmazaní (synchronizace je 1/160)?

  1.  1/1000
  2.  1/165
  3.  1/125
  4.  1/30
  5.  19,5 sekundy

Odpověď najdete v článku.

Nejdřív trochu teorie. Při expozici se „prosvětlení“ záběru řídí délkou času a intenzita popředí clonou. Například budete fotografovat v kostele a máte přepálenou (světlou) postavu na černém pozadí. Co s tím? Přidat na výkonu blesku nemůžete, to by postava byla ještě světlejší a záblesk stejně dál nedoletí. Mám zkušenost, že slušný výsledek s použitím blesku je maximálně do 5 metrů a směrné číslo na něj nemá velký vliv. Záblesk prostě dál „nedoletí“. Jak na to? Uvědomíte-li si fakt, že clona určuje kolik světla dopadne na čip a čas jak dlouho bude dopadat, vyjde vám jasný postup. Musíte správně zaclonit na postavu a přidat na čase. Tím se proexponuje pozadí přirozeným (zbytkovým, odraženým) světlem.

Koukněte na ilustrační obrázky. Použil jsem zátiší s panenkou a koníčkem. Oba záběry byly vytvořeny v místnosti s běžným, stropním (zářivkovým) osvětlením. Na prvním záběru byl expoziční čas natolik krátký, že nedovolil zářivce, aby se projevila. Výsledek lze hovorově nazvat „Panenka v tunelu“. U druhého záběru jsem posunul čas (s využitím stativu) až na 10 sekund (clona a intenzita blesku zůstaly stejné). Výsledek je výrazně „prokreslenější“ a začíná se projevovat i jiné zabarvení snímku, které je dané rozdílnými zdroji světla a jejich teplotou chromatičnosti. O tom si řekneme jindy, v článku o vyvážení bílé.

Přímý blesk, clona 8, čas 1/160 sekund, ISO 100
Přímý blesk, clona 8, čas 1/160 sekund, ISO 100

Přímý blesk, clona 8, čas 10 sekund, ISO 100
Přímý blesk, clona 8, čas 10 sekund, ISO 100


Pamatuj! Expozice pozadí se řídí délkou času. Intenzita popředí clonou.


Přidáním záblesku dost výrazně destruujete světelnou atmosféru záběru. Snímek je „tvrdý“ a za předměty se objevují výrazné stíny. Pro snížení nechtěného účinku musíte hledat různé metody modulace osvětlení, které vycházejí z následujících čtyř vzorců.

1. Scéna pod přímým bleskem. Stín za panenkou je tvrdý a čitelný. Částečně můžete dosáhnout určité korekce ztlumením/přidáním intenzity blesku pomocí funkce s názvem korekce expozice blesku. Najdete ji na blesku nebo u některých modelů v menu fotoaparátu. Pokud je fotka přesvícená, uberte na výkonu blesku. Pokud chcete scénu přisvítit, tak naopak přidejte (na obrázku tyto varianty nejsou znázorněny).
1. Scéna pod přímým bleskem. Stín za panenkou je tvrdý a čitelný. Částečně můžete dosáhnout určité korekce ztlumením/přidáním intenzity blesku pomocí funkce s názvem korekce expozice blesku. Najdete ji na blesku nebo u některých modelů v menu fotoaparátu. Pokud je fotka přesvícená, uberte na výkonu blesku. Pokud chcete scénu přisvítit, tak naopak přidejte (na obrázku tyto varianty nejsou znázorněny).

2. Ztlumit nežádoucí účinky blesku můžete difusní předsádkou. Světlo je rozptýlené a netvoří tak výrazné stíny. Nemáte-li předsádku, můžete si pomoci jinak. Například zmačkaným mikroténovým pytlíkem, pauzovacím papírem, mléčnou fólií, …
2. Ztlumit nežádoucí účinky blesku můžete difusní předsádkou. Světlo je rozptýlené a netvoří tak výrazné stíny. Nemáte-li předsádku, můžete si pomoci jinak. Například zmačkaným mikroténovým pytlíkem, pauzovacím papírem, mléčnou fólií, …
3. Metoda odražení blesku o strop. Ale jenom tehdy, pokud je strop v rozumné výšce a má (nejlépe) bílou barvu. Pamatujte si, že úhel dopadu se rovná úhlu odrazu. Takže musíte dobře odhadnout směr a naklonění blesku.
3. Metoda odražení blesku o strop. Ale jenom tehdy, pokud je strop v rozumné výšce a má (nejlépe) bílou barvu. Pamatujte si, že úhel dopadu se rovná úhlu odrazu. Takže musíte dobře odhadnout směr a naklonění blesku.

4. Využití odrazné destičky. Tento způsob je vhodný do místností s vysokým nebo dřevěným stropem, do kostelů, obřadních místností, … Světlo nedopadá přímo na osobu, ale z částí do vzduchu a jenom z části je směrováno na cíl. Z praxe mám vyzkoušeno, že větší destička je lepší.
4. Využití odrazné destičky. Tento způsob je vhodný do místností s vysokým nebo dřevěným stropem, do kostelů, obřadních místností, … Světlo nedopadá přímo na osobu, ale z částí do vzduchu a jenom z části je směrováno na cíl. Z praxe mám vyzkoušeno, že větší destička je lepší.

Nakonec můžete využít různé kombinace a variace předchozích postupů.

Užitečná pomůcka u všech současných blesků je ruční zoomování. To znamená, že ručně navolíte ohnisko na blesku, které by teoreticky mělo odpovídat ohnisku objektivu. Tím, že zoomujete ručně (manuálně), můžete toto pravidlo porušit. Nastavením blesku na ohnisko 24 mm (obr. 1) se světelný tok rozšíří tak, že plynule vykryje celé zorné pole aparátu. Ještě lépe je to vidět na obrázku 2, kdy je objektiv nastaven na 70 mm).

Obrázek 1. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekund, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 24 mm, ohnisko objektivu 24 mm
Obrázek 1. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekund, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 24 mm, ohnisko objektivu 24 mm

Obrázek 2. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekund, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 24 mm, ohnisko objektivu 70 mm
Obrázek 2. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekund, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 24 mm, ohnisko objektivu 70 mm

Opačného efektu, takzvaného vypíchnutí hlavního objektu docílíte manuálním přezoomováním blesku na delší ohniskovou vzdálenost. V našem případě jsem použil zazoomování na 105 mm (obr. 3). Celý světelný kužel se zúžil na střed a „vypíchl“ panenku. Okraje snímku jsou tmavší a předměty na nich neruší tolik celkovou scénu. Pro srovnání se podívejte na stejný příklad s ohniskem objektivu 70 mm (obr. 4).

Obrázek 3. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekundy, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 105 mm, ohnisko objektivu 24 mm
Obrázek 3. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekundy, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 105 mm, ohnisko objektivu 24 mm

Obrázek 4. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekundy, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 105 mm, ohnisko objektivu 70 mm
Obrázek 4. Přímý blesk, clona 8, čas 1/30 sekundy, ISO 200, manuální nastavení zoom blesku 105 mm, ohnisko objektivu 70 mm

A jak je to s naší hádankou?

Správná odpověď je 5) 19,5 sekundy. Pokud je místnost opravdu temná, nesvítí v ní žádný světelný zdroj, tak můžete exponovat jak chcete dlouho a na snímku bude vidět stejně jenom tma. Až teprve světelný záblesk scénu nasvítí. Ten je úžasně krátký (uvádí se 1/1000 sekundy) a pohyb tanečníků „zamrazí“. Můžete exponovat jak dlouho chcete, protože scénu osvítí jen záblesk, pak je zase tma.

Podívejte se na obrázky. K panence jsem přidal točící se větrník. V první situaci je exponováno 10 sekund. Zcela nepatrné světlo (nebyla absolutní tma) v ateliéru umožňuje rozpoznat siluetu scény. Na druhém záběru jsem do stejně dlouhé expozice spustil záblesk. Větrník je ostrý. Blesk „zmrazil“ pohyb, který by jinak byl úplně rozmazaný.

Expozice je bez blesku, clona 11, čas 10 sekund, ISO 200
Expozice je bez blesku, clona 11, čas 10 sekund, ISO 200

Záblesk na začátku expozice větrník „zmrazí“, clona 11, čas 10 sekund, ISO 200
Záblesk na začátku expozice větrník „zmrazí“, clona 11, čas 10 sekund, ISO 200

Kdy je vhodné použít blesk, přestože je dostatek světla?

Blesk lze výhodně použít i na přímém slunci. Světla je sice dost, ale na portrétu jsou tvrdé stíny. Ze šikovného úhlu blesk prosvítí i stinnou část obličeje. Doporučuji ho využít v případě, kdy postava stojí ve stínu a za ní je ostré světlo (na písčité pláži sedí plavovláska pod slunečníkem). Kontrast mezi stínem a světlem se sníží.


Pamatuj! Vestavěný blesk v jasném dni má dosah tak maximálně 2 metry.


Blesk se dá také použít v protisvětle (v místnosti proti oknu). Tady si musíte dát pozor na jeho odraz na skle (stejně tak i v zrcadle). Stoupněte si šikmo k oknu, tak aby se odlesk odrazil mimo obrázek (jako koule v kulečníku). Oba obrázky mají něco do sebe, ale na tom vpravo je vidět do tváře.


Kdy naopak blesk vypnout?

Pro vestavěný blesk jsou pravidla použití podobná.

Koukněte na následující obrázky.

Na obrázku je použitý přímý blesk. Záběr je tvrdý a ruší nás hluboký stín za hlavou.
Na obrázku je použitý přímý blesk. Záběr je tvrdý a ruší nás hluboký stín za hlavou.
Opaku dosáhneme omotáním igelitového pytlíku kolem blesku.
Opaku dosáhneme omotáním igelitového pytlíku kolem blesku.


A jako bonus přikládám hříčku s červenou PET lahví.





Šimon Pikous, březen 2018




Líbil se Vám článek? Řekněte o něm přátelům a sdílejte ho na Vašem facebooku.

Dolů